Baza wiedzy
Raporty badawcze 7 raportów
Niniejszy ranking to trzecia edycja cieszącego się ogromnym zainteresowaniem opracowania, które powstało przez oszacowanie rocznych kosztów, jakie obciążają przeciętną polską rodzinę z zakresu usług komunalnych w pięciu obszarach: zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków, odbioru odpadów, komunikacji publicznej oraz stref płatnego parkowania. Obliczenie wydatków przeciętnej rodziny spowodowało konieczność skonstruowania modelu, który uwzględnia średnie zużycie wody i ścieków przez rodzinę, powierzchnię mieszkania, czy częstotliwość korzystania z komunikacji miejskiej i wjazdów samochodem do centrum miasta.
Niniejszy ranking to druga edycja cieszącego się ogromnym zainteresowaniem opracowania, które powstało przez oszacowanie rocznych kosztów, jakie obciążają przeciętną polską rodzinę z zakresu usług komunalnych w pięciu obszarach: zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków, odbioru odpadów, komunikacji publicznej oraz stref płatnego parkowania. Obliczenie wydatków przeciętnej rodziny spowodowało konieczność skonstruowania modelu, który uwzględnia średnie zużycie wody i ścieków przez rodzinę, powierzchnię mieszkania, czy częstotliwość korzystania z komunikacji miejskiej i wjazdów samochodem do centrum miasta.
Niniejszy ranking powstał poprzez oszacowanie rocznych kosztów, jakie obciążają przeciętną polską rodzinę z zakresu usług komunalnych w pięciu obszarach: zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków, odbioru odpadów, komunikacji publicznej oraz stref płatnego parkowania. Obliczenie wydatków przeciętnej rodziny spowodowało konieczność skonstruowania modelu, który uwzględnia średnie zużycie wody i ścieków przez rodzinę, powierzchnię mieszkania, czy częstotliwość korzystania z komunikacji miejskiej i wjazdów samochodem do centrum miasta.
Ranking aktywności JST w zakresie ochrony zdrowia, z uwagi na odmienny charakter wydatków w ochronie zdrowia ponoszonych przez poszczególne szczeble JST, zbudowano na podstawie indywidualnie określonych wskaźników dla poszczególnych typów JST.
Dla zapewnienia porównywalności danych oraz wyeliminowania dysproporcji pomiędzy jednostkami, wskaźniki stanowiące bazę tworzenia rankingów cząstkowych i ogólnych przedstawiono w ujęciu relatywnym (w przeliczeniu na mieszkańca lub w odniesieniu do całości wydatków na ochronę zdrowia – jako udział procentowy).
Jak na koniec kadencji przystało, zasypywani jesteśmy przez prasę codzienną rankingami na temat sukcesu kadencji. W niemal wszystkich tych zestawieniach wyniki są całkowicie powtarzalne. Trudno bowiem z dnia na dzień przestać być jednostką bogatą czy też takie bogactwo zyskać. I tak, mamy w kraju kilkanaście (kilkadziesiąt) samorządów regularnie zgarniających nagrody, przy czym większość ich „bogactwa” jest w dużej mierze niezależna od poczynań władz. Zadaliśmy sobie wobec tego pytanie jak wyróżnić samorządowców, którzy realnie wpłynęli na rozwój jednostki, niezależnie od tego czy na jej terenie znajdują się wielkie przedsiębiorstwa czy grunty rolne. Próba obiektywnej oceny ostatniej kadencji zawarta została w naszym raporcie. Zapraszamy do lektury.
Informacja dla mediów:
Szanowni Państwo,
Otrzymujemy wiele zapytań o zgodę na cytowanie raportu. Ranking został upubliczniony, aby istniała możliwość
zarówno zapoznania się z jego treścią, jak i szerszego jego komentowania. Oczywiście dokument jest objęty
prawem autorskim Curulis Sp. z o.o., niemniej wyrażamy zgodę na powoływanie się, a także cytowanie fragmentów
pamiętając o prawidłowym podaniu źródła. Proszę przy tym pamiętać, że ranking powinien być rozpatrywany
całościowo i nie należy uzasadniać swojego stanowiska na podstawie wyrywkowej części dokumentu. Zalecamy też
aby analizować poszczególne przypadki w swoich kategoriach.
Z wyrazami szacunku
Mateusz Klupczyński
Zespół analityków Curulis po raz drugi postanowił zbadać funkcjonowanie i kondycję finansową spółek komunalnych. Pod lupę wzięto spółki z branży wodno-kanalizacyjnej, odpadowej i transportowej z polskich miast metropolitalnych i kompleksowo zbadano ich rentowność, płynność, efektywność oraz zadłużenie. Poprzedni raport został doceniony przez wiele branżowych serwisów, które zamieściły go na swoich łamach.
Zespół analityków Curulis postanowił zbadać funkcjonowanie i kondycję finansową spółek komunalnych w 2012-2013 roku. Pod lupę wzięto spółki z branży wodno-kanalizacyjnej, odpadowej i transportowej z polskich miast metropolitalnych i kompleksowo zbadano ich rentowność, płynność oraz zadłużenie. Raport został doceniony przez wiele branżowych serwisów, które zamieściły go na swoich łamach. Publikacja drugiej edycji raportu planowana jest na sierpień 2014 roku.
Publikacje naukowe 7 publikacji
Autor | Tytuł | Wydawca | Rok |
---|---|---|---|
Goska H., Klupczyński M. | Obligacje przychodowe (publikacja poradnikowa) | C.H. Beck | 2016 |
Klupczyński M. | Obligacje przychodowe – nowa perspektywa dla jednostek samorządu terytorialnego? | Finanse Komunalne | 2015 |
Goska H. | Samodzielność dochodowa samorządu gminnego w świetle regulacji ustawowych od 1990 r. | Finanse Czasopismo Komitetu Nauk o Finansach PAN | 2015 |
Klupczyński M. | Obligacje przychodowe a indywidualny wskaźnik spłaty zobowiązań (Przeczytaj) | Prawo Budżetowe Państwa i Samorządu | 2015 |
Klupczyński M. | Reguła wydatkowa a swoboda finansów samorządu terytorialnego | Wydawnictwo Naukowe UAM | 2012 |
Goska H., Klupczyński M. (współautorstwo) | Zarządzanie nadwyżkami polskich samorządów | Pieniądz, Giełda, Gospodarka (AE w Poznaniu) | 2009 |
Klupczyński M. | Fundusze Unijne jako źródło finansowania inwestycji na szczeblu samorządowym (Przeczytaj) | Pieniądz, Budżet i Rynek (AE w Poznaniu) | 2008 |
Publikacje Wspólnoty 20 publikacji
Autor | Tytuł | Numer |
---|---|---|
Klupczyński M. | Jak ciężko pracują urzędnicy? | 2016 |
Klupczyński M. | Pozwólmy samorządom upadać | 17/2015 |
Hoffmann M. | Plany sprzedaży mienia są bardziej realne | 2015 |
Goska H. | Program naprawczy to nie tylko oszczędzanie | 3/2014 |
Klupczyński M. | Czy nowelizacja ustawy o finansach publicznych pomoże samorządom? | 2014 |
Goska H. | Leasing zwrotny nie tylko dla odważnych | 23/2013 |
Klupczyński M. | Co dalej ze wskaźnikiem zadłużenia?”; | 2013 |
Klupczyński M. | Jakie plany Ministra Finansów? | 2013 |
Klupczyński M. | Finanse po pierwszych sprawozdaniach | 2013 |
Klupczyński M. | Połowa samorządów bez budżetu | 2013 |
Klupczyński M. | Nowy stary wskaźnik | 2013 |
Klupczyński M. | Ceny wywozu odpadów muszą wzrosnąć (Poradnik Prawny dla Gmin) | 2012 |
Klupczyński M. | Miasta jako centra rozwoju – ranking | 23-24/2012 |
Goska H. | Wszystkim, ale nie po równo | 13/2012 |
Klupczyński M. | Odwilż w komisji? | 9/2012 |
Goska H. | W pułapce reguły | 3/2012 |
Klupczyński M. | Expose to zapowiedź kłopotów | 51/2011 |
Klupczyński M. | Czy wydatki na administrację muszą rosnąć? | 47/2011 |
Klupczyński M. | Oświata: stare problemy, ale wydatki nowe | 39/2011 |
Klupczyński M. | Przyszłe lata będą trudniejsze | 37/2010 |
Inne publikacje 5 publikacji
Tytuł | Rok | Link |
---|---|---|
Aspekty prawne inwestowania nadwyżek operacyjnych i budżetowych przez Jednostki Samorządu Terytorialnego | 2009 | Przeczytaj |
Analiza wykorzystania wsparcia z Europejskiego Funduszu Spójności dla potrzeb inwestycji infrastrukturalnych z wykorzystaniem modelu Partnerstwa Publiczno-Prywatnego | 2009 | Przeczytaj |
Wykorzystanie modelu Partnerstwa Publiczno-Prywatnego w celu realizacji zadań komercyjnych na przykładzie Centrum Haffnera w Sopocie | 2009 | Przeczytaj |
Możliwości wykorzystania modelu Partnerstwa Publiczno-Prywatnego w zakresie usług komunalnych | 2009 | Przeczytaj |
Międzynarodowa rola euro na rynku pożyczkowym | 2009 | Przeczytaj |
Dowiedz się więcej
Masz pytania dotyczące naszych publikacji?
Nie czekaj, odpowiedź na swoje pytania możesz uzyskać od razu. Skorzystaj z wbudowanego chata (kliknij "Skontaktuj się!").